Santiago de Compostela: Deel 25 + 26 O Cebreiro - Samos - Portomarin

22 juni 2019 - Portomarin, Spanje

Hoi allemaal,

Soms heb je geen bereik

Goed nieuws! Er is niets met mij aan de hand.

Gisteren kon ik geen bericht opstellen, er was geen bereik waar ik zat.

Dus vandaag een langer stukje.

Deel 25 O Cebreiro - Samos

O Cebreiro

Gisterenochtend vertrok ik rond 6:45 uit O Cebreiro.

Het was behoorlijk mistig, je kon wel genoeg zien om veilig te lopen, maar echt goed zicht.... Nee niet echt.

Als ik op Google zoek naar O Cebreiro, zie ik foto's waaruit blijkt dat het daar vaker mistig is.

Afdalen

O Cebreiro ligt op een top en vanaf daar is het min of meer enkel afdalen.

Dit betekent dat de schenen het ietsje zwaarder krijgen.

De omgeving was mooi, ook al was het erg mistig.

Onderweg kwam ik de Amerikaanse dame Kathy tegen.

Hiermee lekker kunnen praten over de reden om de Camino te lopen en ook ideeën uit kunnen wisselen.

Ondertussen werd het steeds minder mistig en kon ik meer genieten van de uitzichten.

Na een tijdje besloten we om ieder onze eigen weg te gaan.

Zoals dat op de Camino vaker gaat, dit zonder enige achterliggende gedachte.

Soms loop je samen en soms loop je alleen.

Triacastela

Op een gegeven moment kwam ik aan in Triacastela, hier moest ik kiezen.

Ga ik naar Samos of ga ik rechtstreeks naar Sarria.

Via Samos is het 7km verder en is het meer klimmen en afdalen.

Ik koos om naar Samos te gaan, hier stond een mooi klooster.

Samos

In Samos aangekomen besloot ik daar te blikven.

Mijn schenen deden pijn vanwege het afdalen.

In Samos kwam ik snel een paar bekenden tegen en besloten om in het klooster te slapen.

Bij de overburen gegeten en gedronken, toen

Haasten om op tijd binnen te zijn... 22:00 was toch vroeg.

Deel 26 Samos - Portomarin

Samos

Het slapen in het klooster was goed gegaan.

Om 6:30 werden we gewekt door muziek.

Opstaan dus.....

Planning

Ongeveer 35km aangezien ik op dinsdag in Santiago wil aankomen.

Plaatsnaam? Hoe moet ik dat weten?

Alleen  hoewel....

Vandaag vertrok ik alleen, of eigenlijk zonder iemand naast mij.

Door jullie reacties voel ik mij nooit alleen.

Rustige etappe

Vandaag was een rustige etappe,  weinig klimmen of dalen.

De omgeving was afwisselend en mooi, slechts enkele steden of dorpjes waren minder.

Gezelschap

Onderweg kwam ik verschillende mensen tegen.

In het begin kwam ik Rachel tegen, deze kwam uit Bristol en had de Camino gekozen om tot rust te komen.

De Zweedse Peter, die ik verschillende keren tegen ben gekomen en waarmee gisteren heb getoost op de zonnewende.

Zijn lichaam deed vandaag wat moeilijk en dus stopte hij iets eerder.

De Nederlandse Sofie, een verpleegkundige uit Utrecht.

Daar heerlijk mee kunnen praten en uiteindelijk in Portomarin naar dezelfde albergue gegaan.

Het eten was ook gezellig, pizza aangezien het daar iets rustiger was.

Eenmaal terug een glas wijn gedronken en nu deze blog schrijven.

100km

Vandaag ook een historisch punt op mijn Camino....

Vandaag bereikte ik het punt van 100km, vanaf nu hoef ik nog maar iets minder dan 100km te lopen.

Op dit moment slechts 93km en dat telt af.

Buen Camino!

Sjoerd

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mieke:
    22 juni 2019
    Hoi Sjoerd geweldig dat je op 25 juni in Santiago hoopt aan te komen. Zoals al gezegd jij koopt wijn en wij ook we drinken samen op je geweldige prestatie. Jij daar en wij hier. Nog veel wandelplezier. Liefs mama
  2. Piet:
    22 juni 2019
    Goed te horen dat er niets aan de hand was. We raken er aan gewend dat we elke dag op de hoogte gehouden worden. Dus als we dan geen bericht krijgen en geen contact kunnen maken, denken we al snel dat er iets niet goed is gegaan. Ik wens jou nog enkele fijne dagen op jouw tocht. Houdoe taai. Papa
  3. Gerard:
    23 juni 2019
    Het gaat snel. Knap van je! Succes met de laatste loodjes!
  4. Jorn & Marjolein Borneman:
    23 juni 2019
    Echt bizar knap bezig Sjoerd!! We wensen je nog heel veel succes, zet ‘m op!!
  5. Gonny:
    23 juni 2019
    Hoi Sjoerd, idd had ik het verslag gemist, ik merk dat ik er verslaafd aan begin te raken om even te lezen en de heel mooie foto's te bekijken. Nog veel plezier met de laatste kilometers. Heel bijzonder om op de verjaardag van je moeder het eindpunt te bereiken.
  6. Coby en Andre van Roij:
    Hoi Peregrino,
    Gelukkig heb je de beroemde mist van Galicie ook meegemaakt. Sommigen blijven enkele dagen langer in O Cebreiro alleen al om mistvelden te zien. Geluksvogels als jij worden op hun wenken bedient. Over geluk gesproken. Blijf een beetje in de buurt van Sofie uit Utrecht. Een verpleegkundige die met je mee loopt is altijd handig. Zeker als je last van je schenen hebt. Wij hebben de route van Tricastela naar Sarria gelopen en niet de route via Samos dus konden wij je ook niet waarschuwen dat op jou gekozen route weinig telefoonbereik was. Dat je alsnog besloten hebt om het klooster in te gaan heeft ons wel verrast. Is het misschien omdat ze daar trappist brouwen. Misschien heeft Sofie je inmiddels van je pijnen afgeholpen en kun je morgen weer fris op weg richting het graf van Jacobus de Meerdere. Succes.