Santiago de Compostela: Deel 28 Melide - Pedruzo

24 juni 2019 - O Pedrouzo, Spanje

Hoi allemaal,

Rustig(er)

Vandaag begon rustiger, de meeste pelgrims die ik gisteren tegenkwam waren een aantal kilometers eerder gestopt dan ik.

Dus dat was fijn starten.

Afstanden

We zijn thuis allemaal gefocust op afstanden en tijd.

Ik maak me daar zelf ook regelmatig schuldig aan.

Zo ook vanochtend, ik kwam op een splitsing tussen de gewone route of een alternatieve route door de bossen.

Ik zag de afstanden van beide routes staan: 1900m voor de standaard route en 2100m voor de mooiere route door de bossen.

Pfff... 200m meer lopen... ik loop 800km en maak me blijkbaar druk om 200m.

Ik moest hier smakelijk om lachen en heb uiteindelijk toch voor de mooiere route gekozen... het is maar 200m.

Gezellig wandelmaatje

Vanochtend kwam ik een Noorse man (niet te verwarren met norse man) tegen.

Ook deze had ik verschillende keren eerder gezien, maar vandaag raakten we aan de praat.

Heerlijk kunnen praten over religie, hij was wel gelovig maar niet religieus.

Hij zag de kerk ook niet direct als het ware geloof.

Was een interessante discussie, die zeker aan weerszijden tot nieuwe inzichten leidden.

Daarnaast schoot de tijd en afstand goed op.

Hij hoopte morgen in Santiago de Compostela aan te komen, maar ging pas op woensdag voor de Compostela in de rij staan.

(Dan loop ik lekker richting het einde van de wereld)

Planning

Mijn planning was om ca. 15km voor Santiago de Compostela te stoppen.

Dat is 20km geworden aangezien hier meer slaapplaatsen waren.

Zoals altijd... planningen wijzigen op de Camino.

Pedrouzo

Vandaag kwam ik aan in Pedrouzo, een plaatsje dat blijkbaar speciaal bestaat voor pelgrims.

Veel kroegjes en albergues en verder niet zo heel veel.

Morgen

Morgen is een grote dag, eerst loop ik 19km naar Santiago de Compostela.

De laatste kilometers schijnen saaier en drukker te zijn, ach ik vertrek gewoon wat vroeger voor de drukte uit.

Daarna bezoek aan de kathedraal, dat is immers traditie.

Tenslotte naar het pelgrims bureau, waar ik aan mag sluiten in de wachtrij.

Daar krijg ik mijn Compostela of eigenlijk krijg ik die niet aangezien ik niet vanwege mijn geloof loop.

(Liegen tegen priester of anders liegen voor een Compostela moet toch een zonde zijn.)

Nee ik krijg een ander certificaat  (of hoe heet zoiets?)

Hotel

Morgen overnacht ik in een hotel, even puur genieten.

Vanuit het hotel zal ik via Whatsapp naar huis videobellen, ik moet toch toosten op mijn moeders verjaardag.

Dat is immers toch het belangrijkste van de dag.

Naar bed, naar bed

Morgen zal voor mij toch een emotionele dag zijn gok ik, een dag die veel energie gaat kosten.

Het lijkt mij slim om dus niet te laat naar bed te gaan.

Dus ik ga nu lekker slapen....

Buen Camino!

Sjoerd

Ps. Mochten jullie mijn moeder kennen, ze is morgen 25 juni jarig.

1. Mieke:
    24 juni 2019
    Hoi Sjoerd morgen is voor jou een speciale dag, aankomen op het plein in Santiago na een wandeltocht van 800 km maar voor mij is het ook een speciale dag, op mijn verjaardag voltooit onze zoon zijn pelgrimage naar Santiago. Dat is echt geweldig en we toosten zeker op jouw aankomst en mijn verjaardag. Fijne avond en tot morgen.
  2. Ied:
    24 juni 2019
    Goed gedaan jochie en al die extra kilometers voor de mooie natuur. Onze complimenten en gefeliciteerd met je moeder. Je zult nog spijt hebben, dat het voorbij is.
  3. Piet:
    24 juni 2019
    Och Sjoerd, wat ben ik toch jaloers op jou. Je hebt je ruim 1 1/2 jaar voorbereid op jouw pelgrimage. Veel sporten, afvallen, voorbereiden op je tocht, wikken en wegen en overleggen, om informatie vragen bij Coby en Dre en bij Camino Comfort. En toen ging het beginnen, je wilde met de trein omdat je vakantie dan begon. Ik zie nog jouw blije gezicht, vol van verwachting wat die reis je zou brengen. En die heeft jou ook heel wat gebracht, denk ik zo. Wat een mooie contacten heb je gehad, en wat een leuke en betekenisvolle gesprekken gevoerd. Wij voelden ons bevoortecht dat jij dat met ons wilde delen.
    En morgen is het zover, je hebt dan je reisdoel bereikt. Geniet met volle teugen, wij genieten thuis met je mee. Tot zondag of maandag in Porto. Liefs papa en mama
  4. Gre Hermes:
    24 juni 2019
    Wat lief om toch nog iets belangrijker te vinden dan aankomen in santiago de Compostela ! We wensen je een unieke fijne dag en dat hotel heb je dan meer dan verdiend. Petje af ! Alvast een knuffelfeliciatie van Gre en alle' ook van marius .
  5. Coby en Andre van Roij:
    Hoi Peregrino,
    Het zou zonde zijn als je niet zou liegen maar in jou geval hoeft dat echt niet. Jij loopt uit Spirituele, Culturele, Historische en ook uit Religieuze overwegingen want ik heb gelezen dat je veel kerken heb bezocht en zelfs bij de nonnekes en de paterkes hebt geslapen. Als je al deze argumenten invult op het pelgrimsbureau dan krijg jij zeker je dik verdiende Compostella. Maar hoe dan ook iedere pelgrim weet zelf wat hij heeft gepresteerd en de controle of regeltjes van instanties zijn niet terzake dienende en doen niets af aan hetgeen wat jij voor elkaar gekregen hebt. Hang morgen maar een slinger, bloem of iets dergelijks aan je rugzak want iedereen mag wel weten dat jij op je moeders verjaardag de Camino hebt voltooid. Inderdaad als je morgen je pelgrimstocht bij de kathedraal hebt afgesloten dan ga je dit met medepelgrims uitbundig vieren en neem je er eentje extra om te toosten op je moeders verjaardag. Ook weer niet te uitbundig als je nog naar Finisterre wilt lopen. Coby en ik wensen jou morgen een emotionele, gezellige, spirituele, religieuse, en een onvergetelijke dag toe.
  6. Gonny:
    24 juni 2019
    Ha Sjoerd, morgen is de grote dag. Je einddoel behaald!! Wat heb je er veel voor over gehad, en het is gelukt!! Ik ben zo benieuwd naar je gezicht als je daar bent. Dat moet idd heel emotioneel zijn. Geniet van dat mooie moment. Ik zal eraan moeten wennen dat je niet meer schrijft, ik heb er enorm van genoten. Nogmaals geniet morgen. Alvast gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder. Ik zal haar natuurlijk ook feliciteren. Lieve groet, Gonny
  7. Tiny hermes:
    25 juni 2019
    Hoi Sjoerd, wat geweldig wat jij hebt gepresteerd en morgen ben je bij je einddoel Santiago de Compostella. 800 km wie doet jouw dat na, wij niet. Geniet van dit moment.
    Bedankt voor je mooie verhalen en foto's dat gaan we missen. Ook wij zullen toosten op haar verjaardag , alvast gefeliciteerd. lieve groeten Tiny & Ria
  8. Gonny:
    25 juni 2019
    Hoi Sjoerd,
    Wij krijgen net de foto binnen van jouw aankomst met certificaat denk ik,
    wat sta je er trots en voldaan en mooi op.
    Ik moet je dubbel feliciteren met deze geweldige prestatie en met de verjaardag van je moeder, mooi symbolisch op dezelfde dag. Nog veel plezier met de verdere wandeling en later met je ouders lekker genieten van enige rust.
    Groeten en tot ziens.
    Frans