Santiago de Compostela: Deel 32 Cee - Finisterre - Muxia

28 juni 2019 - Muxia, Spanje

Hoi allemaal,

Laatste etappe

Vandaag wilde ik mijn laatste etappe wandelen.

Een vlugge berekening leerde mij dat deze etappe lang zou worden.

Planning

Vandaag wilde ik het einde van de wereld zien (0,000km markering in Finisterre).

Volgens de Romeinen hield de wereld hier op, blijven rare jongens die Romeinen.

Daarna wilde ik direct door naar Muxia, waar een van de Apostelen probeerde de Spanjaarden te bekeren.

Ook hier was een 0,000km markering, dus ook deze moest op de foto.

Route

De route zou van Cee naar Fisterra en Muxia leiden.

Van Cee naar Fisterra

Cee ligt ongeveer 18km voor het 0,000km punt ofwel "het einde van de wereld" of "Finisterre".

De route begon met lopen door het plaatsje Cee, het lijkt een beetje als een ander klein stadje met vissershaven.

En in de ochtend is het nog meer aan het slapen.

Daarna begon de route rondom een baai, dat was wel mooi.

Het einde van de wereld

Na 18km kwam ik aan bij het einde van de wereld.

De paal met de afstand 0,000km was leuk om te zien.

20190628_095436

20190628_10080720190628_100011

Om het certificaat op te halen moest ik nog eens 3km teruglopen wat de totale tussenstand op 21km bracht.

Op het moment dat ik mijn certificaat had opgehaald was het 11:45 en was ik klaar voor het volgende deel van de route.

Van Finisterre naar Muxia

De route van Finisterre naar Muxia is 28km lang en laat zich beschrijven als uitdagend.

Niet zozeer vanwege de afstand zelf, maar meer vanwege het feit dat er slechts één rustpunt is.

Deze zit precies halverwege.

De route leidt door kleine gehuchten, sommige letterlijk één huis en één schuur.

Het is een route over gevarieerd terrein.

Soms erg mooi maar soms ook minder.

Soms met schaduw maar soms ook vol in de zon.

De tip was ook om voldoende drinken mee te nemen.

Liser

Halverwege kwam ik door het plaatsje Liser, hier kon ik van een kroeg genieten.

De lieve serveerster wilde me niet laten gaan, totdat ik haar ervan had overtuigd nog 1,7 liter water bij me te hebben.

(Lief toch?)

Muxia

Uiteindelijk kwam ik aan in Muxia, inmiddels stond de teller op 49km.

Hier moest ik toegeven toch behoorlijk moe te zijn.

Gelukkig vond ik een albergue en mijn wandeling zat er voor deze camino eindelijk op.

Nog even op zoek naar de paal met 0,000km.

20190628_185048

20190628_202101

Daar in de buurt staat een heel bekend kerkje.

Misschien heb je ooit de film gezien "The Way", dit stukje hadden ze wel goed.

20190628_202128

Filmen of genieten

In Muxia heb je een kaap waar vandaan je de zonsondergang kan zien.

Er waren veel mensen die dit filmden, ik?

Nee ik filmde niet, ik besloot te genieten.

Met zonsondergang keek ik met een glaasje Cava, leek me meer recht doen aan de zonsondergang en het einde van mijn Camino.

Buen Camino!

Sjoerd

1. Mieke:
    28 juni 2019
    Jammer. Dan moeten we wachten. Had wel gehoord dat je vandaag 49 km gelopen hebt. Je bent toch echt een bikkel. Liefs mama
  2. Piet:
    28 juni 2019
    Nou, ik schrijf wel iets: IETS., Welterusten.
  3. Meggie en Viktor:
    29 juni 2019
    Je hebt de smaak wel te pakken !!
    Zorg er wel voor dat je een beetje fris en fruitig in Porto aankomt !!
    Maar ja in de bus daar naar toe kun je een beetje pitten !!!
    Hou je taai !!!
    Groet Meggie !!
  4. Coby en Andre van Roij:
    Hoi Peregrino,
    Knap die laatste dag. Eind goed al goed. Het op jou manier genieten en afsluiten van deze geweldige tocht is perfect.
    Ben trots op jezelf.
    Goeie nachtrust en droom maar over je volgende Camino. Tot weerziens in Nederland.
  5. Mieke:
    29 juni 2019
    Sjoerd zoals ik al vaak geschreven heb: ik vind het geweldig. In 29 dagen ruim 900 km lopen dat is niet niks. Daarnaast heb je bijna iedere avond een leuk verhaal geschreven waarmee je het thuisfront op de hoogte hield van jouw belevenissen. Ook dat vind ik een geweldige prestatie. Ik hoop je morgen in levende lijve te zien en te knuffelen. Liefs mama
  6. Piet:
    29 juni 2019
    Ha Sjoerd, het is volbracht! Je mag nu rustig aan doen. Ben trots, rust uit, slaap lekker, morgen goede reis en tot ziens in Porto.
  7. Joost Schalken-Pinkster:
    29 juni 2019
    Geweldig gedaan Sjoerd, 900km in 29 dagen, dat die ik je nog niet misschien na. Veel plezier met een paar dagen rust met papa en mama,
    Joost
  8. Ied:
    29 juni 2019
    Mooi dat je deze wandeling ook nog gedaan hebt, petje af. Fantastisch. Geniet nu van de dagen met je vader en moeder. Gr.
  9. Gonny:
    29 juni 2019
    Chapeau Sjoerd! Lekker slapen nu en dan in Porto een paar gezellige met pa en ma. Dank je wel voor al je mooie verhalen en foto's. Liefs Gonny
  10. Riëtte:
    30 juni 2019
    Knap dat je de reis hebt volbracht Sjoerd! Geniet van je presentatie en van Porto. Groetjes Riëtte
  11. Jolanda:
    2 juli 2019
    wat een mooie reis Sjoerd, geweldig, geniet van de dagen in Porto, sportieve groet Jolanda
  12. Tiny hermes:
    2 juli 2019
    Hoi Sjoerd ik heb maandag avond nog enkele verhalen van jou met plezier en bewondering gelezen .Om met Sonneveldt te spreken verdulme Sjoerd ge het talent man.EN je kunt nu ook zingen I did it my way alhoewel zingen misschien niet je sterkste kant is.Maar wat een karakter geweldig. Je hebt een fysiek en soms ook emotionele zware tocht volbracht waar jij en jou ouders met recht trots op mogen zijn.Vandaag heb ik tijdens het fietsen over jou verhalen en tocht noch na zitten denken en maar goed dat ik een zonnebril op had want af en toe werd ik nog emotioneel van. Ik wens jou nog een paar fijne dagen samen met je ouders in Porto en tot volgende week Groetjes Tiny