Santiago de Compostela: Deel 27 Portomarin - Melide

23 juni 2019 - Melide, Spanje

Hoi allemaal,

Aan rust ga je wennen

De afgelopen weken heb ik veelal in eem rustige omgeving kunnen lopen.

Je kwam mensen tegen, maar niet zo heel veel.

Meestal zag je een eind verderop of een eind terug iemand lopen.

Die rust is helaas over.

Tijdens de laatste 100km kom je veel meer mensen tegen, die willen graag de Compostela halen en doen enkel de laatste 100km.

Ze zien er aanmerkelijk schoner uit en lopen gemakkelijker dan de gemiddelde pelgrim.

Weer

Vandaag regende het de hele dag, niet hard maar wel langdurig.

Gelukkig wist ik dat mijn poncho werkte, dus kon ik deze weer aandoen.

Soms heb je gewoon wat meer pech.

Planning

Op mijn planning stond een afstand van rond de 40km, dan blijft er nog iets van 50km over.

50km, klinkt wel erg dichtbij toch?

Zo voelt het ook, dit levert mij dan ook gemengde gevoelens op...

Enerzijds: Yes, mijn doel Santiago de Compostela gehaald en ik heb echt enorm genoten.

Anderzijds: Jammer, ik had graag langer in deze "vibe" gezeten.

Route

De route van vandaag was erg mooi, veel bossen en mooie dorpjes.

De wereld is hier meer bewoond dan 100km terug.

Waarschijnlijk helpt het mee dat hier veel pelgrims lopen.

Knap

Onderweg kom ik veel mensen tegen met pijn.

Soms zie je dat vanaf een grote afstand, dan heb ik wel medelijden met die mensen.

Je ziet gewoon dat ze de grenzen van de comfortzone mijlen voorbij zijn gegaan.

Ik krijg vaak te horen:

• Ik ben trots op je
  • Wat knap van je
  • Wat doe je het goed en snel

Maar het is gewoon makkelijk als je lichaam geen pijn doet.

Het ergste wat ik heb gehad is een beetje spanning in mijn linker kuit.

En dat was direct over toen ik na 1,5 week eindelijk besloot een massage te nemen.

De mensen die wel veel pijn hebben en toch doorgaan, dat is pas knap.

Morgen

Morgen hoop ik een 30km of 35km te lopen, dan blijft er een 20km over en hoef ik niet lang in de rij te staan in Santiago de Compostela.

Na Santiago de Compostela

Als ik aankom in Santiago de Compostela is mijn reis nog niet helemaal over.

Ik wil eigenlijk ook naar Finisterre en Muxia lopen.

Dat doen weinig van de mensen die de laatste 100km doen en een groot aantal van de anderen.

Krijg ik nog even een gevoel van de vertrouwde "vibe" terug.

Porto

Nadat ik Finisterre en Muxia heb gezien, ga ik naar Porto.

In Porto zie ik mijn grootste fans terug, mijn ouders en ga ik nog even een weekje ontspannen in deze mooie stad.

(Dan zal de stroom van updates wel een eindje over zijn.)

Nu ga ik even eten, ik heb een enorme honger.

Buen Camino!

Sjoerd

1. Mieke:
    23 juni 2019
    Ja jongen ik weet dat er veel mensen met je meeleven en het knap vinden wat jij presteert, maar ze kunnen nooit zo trots zijn als papa en ik. You did IT. Liefs
  2. Piet:
    23 juni 2019
    Nog even jongen, dan heb je jouw doel bereikt. Wat je daarna nog "even" doet is toegift. Nogmaals, wandel met plezier en zonder problemen. Tot in Porto. papa
  3. Joost Schalken-Pinkster:
    23 juni 2019
    Lijkt goed te gaan jochie. Dank weer voor je twee mooie verhalen en je mooie foto's. Succes met de laatste loodjes!
    Joost
  4. Coby en Andre van Roij:
    Hoi Peregrino,
    Wij blijven het ontzettend knap vinden wat je doet. Het alleen aan die lange voettocht beginnen. De trainingen vooraf. Het doorgaan ook als regent het dat het giet of als het zo heet is dat de mussen van het dak vallen. Dat je niet strompelend naar de eindstreep hoeft heb je te danken aan je goede voorbereiding maar doet niets af aan de geweldige prestatie die jij en vele van je mede pelgrims hebben geleverd als ze op het plein voor de kathedraal in Santiago aankomen. Doe Jacobus de groeten van ons.
  5. Meggie en Viktor:
    23 juni 2019
    En ik ben trots op mijn buurjongen van de overkant !!
    En niks minder als die buuf van de overkant !!
    Doeoeoeg !!
  6. Bart:
    24 juni 2019
    Wat een avontuur 😉
  7. Gonny:
    24 juni 2019
    Ja Sjoerd, ook ik vind het geweldig wat jij presteert. De pijn heb je misschien grotendeels al in de trainingen vooraf gehad en pluk je daar nu de vruchten van. Probeer een beetje de drukte te negeren en toch te genieten van de slotfase. Groetjes Gonny