Santiago de Compostela: Deel 1 - Introductie (1)

25 april 2019 - Heesch, Nederland

Hoi allemaal,

In deze reisblog ga ik mijn wandelreis van Saint Jean Pied de Port (Frankrijk) naar Santiago de Compostela (Spanje) ca. 800km vastleggen.
Mijn wandelreis naar Santiago de Compostela gaat over iets meer dan 5 weken beginnen, dus wordt het tijd om iets te gaan schrijven.

Waarom naar Santiago de Compostela?

Op een dergelijke vraag antwoord ik normaal gesproken: "Omdat het kan", maar nu heb ik wel een goede reden.

In 2007 had ik het idee om de Nijmeegse vierdaagse te gaan lopen en wanneer dat zou lukken om dan "iets anders" uitdagends te gaan doen.
Dat "iets anders" kreeg niet lang daarna een naam: Santiago de Compostela, ca. 800km met bepakking.
Daarna begon ik in te lezen en kwam tot de conclusie dat het niet alleen een lichamelijke uitdaging is, maar dat het ook andere uitdagingen met zich mee kan brengen.
Dit zijn uitdagingen op mentaal vlak, deze schijnen wel eens zwaarder te kunnen zijn dan de lichamelijke uitdaging die de Camino heet.
Ik ben niet vies van uitdagingen, dus ik moest en zou dit gaan doen..... "Ooit. Maar niet nu, want het komt nu niet zo goed uit."
Raad eens! Het komt nooit goed uit, dus moet je het gewoon plannen en doen.

Waarom nu in 2019?

Goede vraag, waarom nu in 2019.
In 2016 werd mijn vader voor de tweede keer ernstig ziek, de non-hodgekin was teruggekomen en weer stond een zware behandeling te wachten.
De artsen hebben heel erg goed hun best gedaan en dat heeft resultaat gehad!
Mijn vader leeft gelukkig nog steeds, maar wel heeft hij lichamelijk veel ingeleverd, hij is sneller moe dan vroeger.
Ik besefte dat iedereen plotseling ernstig ziek kan worden, waardoor bepaalde dromen niet meer waargemaakt kunnen worden, uitstellen mocht van mij niet eindigen in afstel.

Dit bracht bij mij het besluit om in 2019 naar Santiago de Compostela te lopen.
Waarom pas in 2019? Laten we het zo zeggen dat mijn lichaam wel in vorm was, maar niet de juiste vorm.

In 2017 ben ik op mijn werk begonnen over mijn voornemen om in 2019 naar Santiago de Compostela te lopen, iets waar ik verwachtte een week of 5 over te doen.
Dit werd verrassend positief ontvangen en toen ik in september 2018 vroeg of ik verlofdagen mee mocht nemen om in juni naar Santiago de Compostela te lopen, zei de manager dat dit geregeld moest worden.
Ook ben ik in 2017 begonnen met sporten en opletten met eten, het resultaat is 32kg lichaamsgewicht wat ik niet mee hoef te slepen.
Daarnaast zijn mijn spieren in de benen, rug, buik en schouders sterker geworden.
Mijn lichaam heeft nu wel de juiste vorm, daardoor ben ik dus klaar voor dit avontuur

Volgende deel gaat over mijn voorbereidingen voor deze wandelreis.

Buen camino!

Sjoerd

1. Pascal:
    12 mei 2019
    Ik wens jou heel veel succes met deze uitdaging die jou gaat helpen om te gaan verwerken maar ook je eigen terug te vinden in andere opzichten waar we het over hebben gehad gister en de afgelopen 2 jaar.

Het mooie is ook dat we allebei onze doelen hebben en hier door elkaar gelijk begrijpen. we zijn er beide veel mee bezig om alles er voor over te hebben.

Ik ben trots en vind het heel mooi hoe jij dit allemaal bent gaan voorbereiden, wat ik als wandelaar ook heb gedaan.. de tijd nemen om een doelstelling haalbaar te maken en alles hier voor over te hebben..

Jou Santiago Sjoerd!!
  2. Chris Assen:
    24 mei 2019
    Zet hem op Sjoerd! Mooie reis voor de boeg. We kijken uit naar je foto’s en verhalen.🥾👣
  3. Hugo:
    28 mei 2019
    Heel veel plezier Sjoerd. Je schrijft leuk. 👍
  4. Gonny:
    28 mei 2019
    Mooi om te lezen allemaal! Ik ben onder de indruk. Heel veel succes Sjoerd, je kunt dit!
  5. Rinke:
    29 mei 2019
    Hey Sjoerd, muchos succesos met dit mooie avontuur! Hopelijk niet te warm en goed weer de komende weken. Geniet er van, ik ben benieuwd naar je verhalen hier