Santiago de Compostela: Deel 18 Sahagún - Mansilla de las Mulas

14 juni 2019 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Hoi allemaal,

Opstaan op de Camino

Opstaan, wie vind dat nou echt leuk? Nou ik niet.

Nou op de Camino naar Santiago de Compostela is het niet veel leuker.

Gelukkig lijdt je nooit alleen, veel mensen hebben hetzelfde probleem.

Vervelender zijn de mensen die het geen probleem vinden en dat tonen.

Maar goed ik had vandaag weer een lang stuk te lopen, dus kon ik mij hier niet te druk over maken.

Planning

Mijn planning was om op 3 à 4 uur ofwel 18km  lopen van Leon te overnachten.

Dat was naar schatting 37km lopen van Sahagún.

Volgens vele mede-pelgrims zou dat Mansilla de las Mulas zijn, ik vond het prima.

Nog een steen voor Cruz de Ferro

Enkele dagen geleden werd ik door mijn broer gebeld, toen lag ik echter op bed en sliep lekker.

Gisteren belde ik terug op een moment dat hij klaar zou moeten zijn met werken en ik ook tijd had.

Een goede kennis van hem en iemand die ik ook ken had te horen gekregen uitbehandeld te zijn.

Bij zoiets denk ik aan 2 september 2016, toen iets dergelijks dichterbij leek plaats te vinden. (Laten we erg blij zijn dat, dat uiteindelijk niet is gebeurd)

Mijn broer vroeg of ik voorbij Cruz de Ferro was, of ik anders ook een steen namens hem wilde meenemen.

Cruz de Ferro

Cruz de Ferro is een plek die je tegenkomt als je over de Camino Francés van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Santiago de Compostela reist.

Het is een grote houten paal met daarop een ijzeren kruis, vandaar de naam.

Rondom deze paal leggen pelgrims, reeds vele eeuwen, één of meerdere stenen neer.

Hiermee leggen pelgrims een last van hun verleden neer.

Hiermee valt letterlijk en figuurlijk een last van hun schouders.

Ook leggen pelgrims soms namens anderen een steen neer, voor genezing, om een naderend einde te vergemakkelijken of om een andere reden.

Nu denk ik niet dat je zelf een steen uitzoekt, ik denk dat de steen jou uitzoekt.

Dus vandaag kwam ik een steen tegen die mij uitkoos namens bovenstaande bekende, hopelijk wordt hem een menswaardig einde gegund.

Route

De route van vandaag zelf was niet heel spannend, vele graanvelden passeerden de revue.

Wel ontmoette ik een paar interessante mensen, kwam ik leuke albergues tegen met goede broodjes en koffie.

Overdag doen sommige albergues ook dienst als café en broodjeszaak.

Daarnaast had ik vandaag ook heerlijk de tijd om mijn hoofd weer eens wat leger te lopen.

Tijd om eens wat minder te denken wat ik allemaal moet doen of juist niet moet doen.

Een wat mindere omgeving en minder grote kuddes pelgrims geven die mogelijkheid.

20190614_07010820190614_075935

Eenzaam

Soms krijg ik de vraag of ik mij niet eenzaam voel als ik alleen loop.

Nee, dat voel ik mij niet.

Iedere dag opnieuw krijg ik geweldig lieve reacties van jullie, via reislogger, Whatsapp of telefoon.

Dit terwijl ik niet verwachtte dat mijn vakantie zo boeiend was.

Hoe kan je dan nog zeggen: "Ik ben eenzaam"?

Weer

Het weer is lekker, maar omdat ik de laatste dagen op ongeveer 800m boven zee zit, draag ik tot een uur of 9 á 10 een dikke fleece trui.

Daarna is dat te warm.

Mansilla de las Mulas

Een mooi rustig klein plaatsje, met een paar albergues, waaronder een municipal.

In de straat zijn meerdere supermarkten en kroegen.

Dus eerst een bed boeken, daarna een biertje drinken, douchen en kleding wassen.

In de supermarkt kwam ik een spaans sprekende pelgrim tegen... je herkent ze direct.

Deze kwam uit Mexico en ze heette Ximene, maar daar kwam ik pas achter in de albergue.

Het was een leuke dame van 26 jaar, die geen restaurant wilde, maar liever iets vers at.

Ze vond het eten van de Camino niet heel erg geweldig (voor groente moet je ook moeite doen).

Dus besloten wij samen te koken, eerst nog eens naar de winkel en daarna bereiden en eten.

Het eten was gezonder dan de gemiddelde pelgrimsmaaltijd en het gezelschap was echt geweldig leuk.

20190614_20043020190614_200435

Morgen

Morgen staat Leon op het programma.

Eerst even rustig wandelen, ongeveer 18km en daarna de stad bezichtigen.

Kortom een dag chillen.

Buen Camino!

Sjoerd

1. Mieke:
    14 juni 2019
    Het eten ziet er goed uit. Krijg zo trek. Wat leuk dat je samen eten kookt.
    Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers op je. Je ontmoet zoveel verschillende mensen waar je leuke contacten mee hebt.
    Heel veel plezier morgen in Léon. Liefs
  2. Gonny:
    14 juni 2019
    Hoi Sjoerd, heftig verhaal vandaag. Ik ben onder de indruk. Fijne dag morgen. Liefs Gonny
  3. Gonny:
    15 juni 2019
    Hoi Sjoerd, ik heb even geen reactie gegeven maar zojuist alles ingehaald wat lezen betreft. Ik lag wat achter, Gonny is trouwer in jou volgen. Het voordeel is wel dat ik dan sneller opschiet op de Camino. Het is hartstikke leuk om je te volgen en te zien dat het je goed gaat, ik vind het een fantastische prestatie van je dat je dit voor elkaar krijgt, want het gaat je lukken dat kan iedereen aanvoelen die je blog leest. Ik hoop dat je veel voldoening uit de tocht haalt en ik zal je blijven volgen.
    Groeten en het beste. Frans
  4. Luisa Carou Ferreiro:
    15 juni 2019
    Je gaat lekker Sjoerd! Trots! Fijn dat je leuke mensen ontmoet en go with the flow! León... daar is mijn vader geboren. Calle de la Torre nummer 3. Toen wij in 2016, het jaar waarin mijn vader overleed aan de gevolgen van Alzheimer, de Camino van dat jaar in León startten, zocht ik zijn geboorteadres op. In Google Streetview kwam ik er achter dat daar nu een herberg gevestigd is. Wij sliepen twee nachten in het geboortehuis van mijn vader voor we de Camino startten dat jaar. Een bijzonder moment. Ga door met genieten, je doet het goed want je doet het op jouw manier! Groeten ook van Joyce! Buen Camino peregrino!!!!
  5. Coby en Andre van Roij:
    15 juni 2019
    Hoi pelgrim, mooi om te lezen dat je van de tocht geniet. De Meseta lijkt eentonig maar dat heeft ook zijn charme. Na Leon wandel je vrij snel Galicie binnen en wordt je geduld beloond. Je komt dan in een schitterend landschap terecht. Niet alleen de omgeving is anders ook de bevolking heeft een totaal andere cultuur evenals het eten en drinken en dat alles in positieve zin. Wij hebben er geweldig van genoten. Over genieten gesproken. Je zou minstens een keer Pulpo ( echte inktvis) moeten eten met een glaasje koude witte wijn. Een gerecht waar de streek beroemd om is en als je toch gezond wil eten doe er dan nog een portie Pimente de Padron bij (heerlijk gegrilde groene pepertjes). We blijven je met plezier volgen en petje af. Je bent goed bezig. Geniet ervan.
  6. Piet:
    15 juni 2019
    Heftig verhaal Sjoerd! Geniet in Leon. Het gaat prima, je gaat het redden. Liefs, papa
  7. Meggie en Viktor:
    Hoi Sjoerd !!
    Ik denk dat dit gewoon ,wat contacten betreft ,de mooiste “vakantie” wordt die je ooit gehad hebt gehad !!
    Ook het afwisselende in alles is uniek !!
    Dus volhouden maar !!! (maar dat lukt je wel ) !!!
    Groet Meggie