Santiago de Compostela: Deel 10 Logroño - Nájera

6 juni 2019 - Nájera, Spanje

Hoi allemaal,

Normen en waarden

ken je dat gevoel? Dat je jezelf schaamt om Nederlander te zijn?

Op de Camino kom je verschillende culturen tegen, met ieder hun eigen normen en waarden.

Dat is leuk, want dan leer je ook andere gebruiken.

Daarnaast heb je ook mensen zonder normen en waarden, dat is iets minder leuk.

Gisteren was er een Hagenees, die tot de laatste groep behoorde.

Zijn motto was zo snel mogelijk, zo zat mogelijk en rekening houden met anderen? Wat is dat?

Dat zijn de momenten dat ik mij schaam om Nederlander te zijn.

Maar ook die groep is welkom op de Camino.

Planning

Vandaag had ik niet echt iets gepland, gewoon rustig aan verder lopen.

Vandaag was het geweldig weer, niet te warm en niet te koud.

Rustig verliet ik de drukke stad Logroño de rust in.

Onderweg een stempel gehaald bij een pelgrim die heel vaak gelopen had.

Wandel maatjes

Onderweg lopen meer mensen dan alleen ik, soms zie je iemand vaker en soms ontmoet je weer nieuwe mensen.

Na 13km kwam ik aan bij een café in Navarrete, een aantal inmiddels bekenden zaten daar ook.

Na een paar minuten kwam de 25 jarige duitse Charlotte aan.

Toen ik opstond om te vertrekken, stond zij ook op en liepen we samen naar Nájera.

Dat was toen nog 17km, het was erg gezellig en hebben leuk kunnen praten.

Ook over serieuze dingen, zoals de reden om de Camino te lopen.

Onderweg ook veel foto's gemaakt van de omgeving, die was immers weer prachtig.

20190606_10593420190606_11461420190606_11463620190606_11501920190606_153416

Overnachting

Op de Camino slaap je, in een albergue, meestal in gemengde zalen (wel in aparte bedden).

Voor sommige mensen is dat een probleem, wat het vinden van een slaapplaats ook problematisch maakt.

Charlotte vond gemengde zalen overigens geen probleem, maar wilde liever in een kleinere albergue slapen.

Dat vond ik helemaal prima.

We gingen overnachten in een albergue met de naam "Las Peñas", voor 13 euro hadden we een bed en ontbijt (met koffie werd mij beloofd).

Nájera

Nájera is een leuk stadje waar een riviertje doorheen loopt.

Aan dat riviertje waren ook terrasjes en eettentjes, we besloten na het douchen en de was samen een biertje te doen.

Daarna even fourage voor de volgende dag doen en terug naar de albergue.

Het gewicht van de voeten af halen is fijn.

Ook even muziek op de oren en relaxen.

(Ik geloof niet dat ik het 2e nummer gehoord heb, gelukkig snurkte ik niet heel luid)

David

Toen ik wakker schrok, kwam de Mexicaanse David, die ik de eerste dag en gisteren ook zag binnen.

Samen zijn we iets gaan eten waar de Franse Lavigne aanschoof, erg gezellig.

Direct weer plannen gemaakt voor de volgende dag.

Waarschijnlijk 27km, maar wie weet....

We hebben als de inschatting van de Franse dame goed is 196km, wat het nog iets minder dan 600km maakt tot Santiago de Compostela.

Maar nu ga ik lekker rusten...

Buen Camino!

Sjoerd

1. Mieke:
    6 juni 2019
    Zo te lezen heb je weer een fijne dag gehad. Ik geniet van je leuke verhalen en mooie foto's. Dat eekhoorntje was dat zo eentje waar Dre over verteld heeft? Liefs
  2. Piet:
    6 juni 2019
    Leuk hoor, al die contacten die je onderweg maakt. Fijne avond, slaap lekker en morgen weer een fijne dag.
  3. Sjoerd Schalken:
    @Mieke

Ja, deze was op zoek naar nootjes.
    Toch was ik te erg aan gehecht aan de nootjes en werd ik op tijd gewaarschuwd.
  4. Mieke:
    6 juni 2019
    Is maar goed dat jij het nog wist. Eekhoorn heeft deze keer pech
  5. Jeroen:
    7 juni 2019
    ik zit weer te genieten van je foto's
    en van je verhaal
  6. Joost Schalken-Pinkster:
    7 juni 2019
    Wat een mooie foto's weer Sjoerd!
    Zet hem op!
  7. Coby en Andre van Roij:
    7 juni 2019
    Hoi Sjoerd, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en de hele dag loopt te genieten. Coby en ik zijn wel een beetje jaloers.